وردپرس چیست

قبلا تعریف سیستم مدیریت محتوا cms  گفته شد در همین بلاگ آی تی ولی لان توضیحی کوتاه به cms داریم ابتدا

سیستم مدیریت محتوا یا همون CMS  چیست؟

این سیستم ها که امروزه در وب بنام CMS شناخته میشوند، مخفف Content Management System میباشند که یک برنامه نرم افزاری روی سرور هستند و به مدیر سایت اجازه میدهند تا محتوای سایت را تغییر دهد بدون نیاز به طراحی دوباره سایت .

در واقع طراح اولیه سایت یکبار سیستم CMS را طراحی میکند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب میکند .و حال شما براحتی میتوانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید .

الان بیشتر سایت هایی که در روز آن ها را مشاهده میکنیم از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنند بعضی از این سیستم ها پولی هستند و بعضی رایگان ، مثلا سایت های طراحی شده توسط شرکت آسیا آی تی سی ام اس پولی و اختصاصی خود شرکت میباشد

وردپرس چیست

وردپرس( wordpress ) یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و اپن سورس هست ( بر پایه مجوز GPL ) که شما بوسیله آن قادر خواهید بود براحتی یک سایت  – وبلاگ – فوتوبلاگ – پادکست – گالری و … بسازید. وردپرس توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند. دو هدف اصلی سازندگان وردپرس راحتی کاربر در کار با این سیستم و رعایت استاندارد های جهانی هست. بهمین منظور شاید شما امکاناتی را که در یک CMS مشاهده می کنید بطور تمام و کمال در وردپرس نمی بینید. به همین منظور سازندگان وردپرس با کد نویسی دقیق و کامل و در اختیار قرار دادن امکانات و API های فراوان برای توسعه دهندگان این امکان رو ایجاد کرد که دیگران بتوانند براحتی اقدام به ساخت و توسعه افزونه برای وردپرس بکنند. وردپرس در ادامه راه پروژه موفق b2 می باشد که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس توسط Christine Selleck دوست مت مولوگ ( توسعه دهنده اصلی وردپرس ) پیشنهاد و از آن روز تا الان وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروفترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ بر روی هاست شده است ( اینجا را ببینید ). وردپرس هم اکنون از جهتی نمادی از وب۲ و از جهتی دیگر نمادی از اپن سورس محسوب می شود.

وردپرس با سابقه ی بیش از ده سال در میلیون ها سایت معروف استفاده میشود الان که این مقاله نوشته میشود آمارگیر اصلی وردپرس دانلود ۸,۴۴۷,۹۵۲ مقدار هسته ی وردپرس را از سایت خودش تایید میکند (البته مقدار بسیاری از کاربران به روش های دیگر دانلود میکنند که در این آمارگیر قرار نمیگیره ؛ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان هست که شما امکان اینو دارید که بتوانید توسعه بدهید این سیستم دارای افزونه ها  و قالب های بسیاری هست که شما میتوانید از آن استفاده نمایید.

وردپرس

یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ هاست برای محتوای آموزشی، تجاری، علمی و… همچنین قابلیت ایجاد سایت‌های اجتماعی با افزونه‌های قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه bbpress، و… را داراست که با زبان برنامه نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود.همچنین نسخه ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و  طراحی سایت بر روی هاست شده است.

تاریخچه وردپرس و زندگی نامه مت چارلز مولنوگ

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است، نرم‌افزار اپن سورسی که به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان  و طراحان سایت برای نوشتن وبلاگ و طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«مت چارلز مولنوگ»، در تاریخ ۱۱ ژانویه ۱۹۸۴ در هوستون تگزاس به دنیا آمد و در حال حاضر در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی می‌کند.

مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت.

اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد، سیستم b2/cafelog بود. او برای نخستین بار برای انتشار عکس‌هایی که در سفر به واشنگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد. همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود، برای وبلاگ‌نویسی نرم‌افزاری به‌روز و سازگار با استاندادهای وب که نیازهایش را برآورده کند، بنویسد. او در ژانویه ۲۰۰۳، در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد.

مولنوگ به سرعت با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و با کمک هم، این دو شروع به نوشتن وردپرس با استفاده از b۲ کردند. توسعه دهنده اصلی b۲ یعنی Michel Valdrighi هم به زودی به جمع دو نفره آنها اضافه شد.

در مارس ۲۰۰۳ او Global Multimedia Protocols Group را تأسیس کرد که در آن نخسیتن «میکروفرمت‌ها» نوشته شد.

او در آوریل ۲۰۰۴، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic را تأسیس کرد که همانگونه که از نام آن برمی‌آید، سرویسی است که با آن می‌شود پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کرد. به یاری آن می‌شود، به صورت بسیار ساده سرویس‌های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد. در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

در می ۲۰۰۴، رقیب وردپرس یعنی مووبل تایپ، اعلام کرد که قیمت‌هایش را تغییر داده است. مسئله‌ای که باعث شد هزاران کاربر مووبل تایپ به فکر استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین بیفتند. وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

در اکتبر ۲۰۰۴ ، CNET مولنوگ را استخدام کرد تا در آنجا، روی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ‌ها و رسانه‌های جدید به آنها کمک کند. در دسامبر ۲۰۰۴، مولنوگ bbPress را عرضه کرد، سیستمی که وی در طی چند روز تعطیلات نوشته شده بود.

در فوریه ۲۰۰۵، نسخه ۱٫۵ وردپرس آماده شد که نام Strayhorn را بر آن نهاده بودند. این نسخه ۹۰۰ هزار بار دانلود شد.

در آوریل ۲۰۰۵ شخصی متوجه شد که در سایت WordPress.org، مقاله‌های زیادی به صورت مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. در cloaking دارنده یک سایت، کاری می‌کند که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ مجبور شد که مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند.

مولنوگ در اکتبر ۲۰۰۵ از CNET جدا شد. چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد، سرویسی که جلوی کامنت‌ها و ترک‌بک‌های اسپم را می‌گیرد

در نوامبر ۲۰۰۵، شرکت در پروژه وردپرس از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر ۲۰۰۵، او Automattic را معرفی کرد، سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌دهد و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازد.اکنون، بر اساس آمار Comscore، سایت Automattic، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد و در میان ۲۵ سایت برتر جهان قرار دارد.

در مارس ۲۰۰۷، مجله معتبر PC World، مولنوگ را به عنوان یکی از ۵۰ فرد مهم در اینترنت برگزید و در رده شانزدهم قرار داد.

مشخصات

  • نصب محلی
  • هسته قابل حمل
  • پشتیبانی از ساعت محلی
  • قابلیت gzip
  • سطح دسترسی
  • مشخصات کاربران
  • پویا بودن و انعطاف‌پذیری زیاد

وردپرس

وردپرس فارسی

در فروردین سال  ۱۳۸۴ افزونه تاریخ خورشیدی وردپرس انتشار یافت. تا پایان خرداد ماه همان سال نسخه دوم آن افزونه نیز منتشر شد و پروژه‌ای به نام وردپرس پارسی رسماً آغاز به کار نمود. از فروردین ماه ۱۳۸۶ با اضافه شدن افراد علاقه‌مند دیگری به این پروژه و انسجام بیشتر فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وب‌گاه و ارائه خدمات در زمینه پشتیبانی از کاربران واینکه وردپرس انگلیسی معمولا از نوشته های پارسی پشتیبانی نمیکرد و آن ها را به شکل “؟” در می آورد، پس بدین ترتیب پروژه وردپرس پارسی آغاز شد. تیم وردپس پارسی مدعی است که تمامی بسته‌های ارائه شده توسط این تیم تغییری در اصل و هستهٔ نرم‌افزار وردپرس ایجاد نکرده و همگی به صورت افزودنی هستند. محصولات تولیدشده توسط تیم وردپرس پارسی همانند نرم افزار وردپرس بر مبنای مجوز جی‌پی‌ال منتشر می‌شوند و استفاده از آنها آزاد است. فعالیتهای تیم وردپرس پارسی بر بومی‌سازی نرم‌افزار وردپرس از فعالیت‌های توسعه‌دهندگان اصلی نرم‌افزار وردرپرس مستقل است.

بخش‌های وردپرس پارسی
  • پوسته‌ها: پوسته ها یا قالب‌های رایگان برای کاربران
  • افزونه‌ها: ماژول‌ها یا افزونه‌ها که برای توسعهٔ ورپرس به کار می‌روند
  • مستندات: مقالاتی در رابطه با کار با وردپرس و انواع هک و ترفند
افزونه‌های پارسی
  • جلالی: این افزونه یک بسته‌ی پشتیبانی کامل از تاریخ خورشیدی – جلالی و پشتیبانی زبان پارسی از وردپرس است.
  • ویراستار: ابن افزونه بعد از نصب، برخی از فاصله‌های زیاد در زبان پارسی را به فاصله مجازی تغییر می‌دهد. مثال (می خواهم ← می‌خواهم).
  • آماره: یک افزونه برای نمایش آمار کامل از وب‌گاه که آمار را به نمایش می‌گذارد

امکانات وردپرس به طور مختصر

وردپرس و موتورهای جستجو
به طور کلی وردپرس به گونه ای ساخته شده است که از محبوبیت خوبی نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو(SEO -> Search Engine Optimization) بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه ی اکید ما به کسانی که قصد استفاده از وردپرس را برای وب سایت خودشان دارند، این است که اگر افزایش میزان بازدیدها از طریق موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد، حتما کار طراحی پوسته ی خودتان را به کسانی بسپارید که اطلاعات خوبی از سئو دارند. ضمنا به این هم توجه کنید که مطالب اختصاصی ، تنظیم قسمت های سئو ، نصب افزونه های سدویی که سایت blog.asiait.ir معرفی میکند نیز میتواند به شما کمک نماید

انعطاف پذیری سیستم

وردپرس، یکی از منعطف ترین سیستم های مدیریت محتوای جهان است که افراد با حداقل آشنایی با کد، خواهند توانست آن را برای کاربری دلخواه خود ادیت کنند. همچنین تگ های بسیار پرکاربرد وردپرس، این امکان را به توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب می دهد تا هر نوع سیستم دلخواهی را بر پایه ی وردپرس ایجاد نمایند اما در نهایت هوش طراحی خواهد بود که تعیین کننده ی به صرفه بودن این توسعه است.

در هر صورت، وردپرس بستری را آماده کرده است که در آن میتوان وبگاههای متفاوتی داشت از یک وبلاگ ساده تا یک پرتال سازمانی گسترده!

تنوع قالب ها

نکته ی دیگر درباره وردپرس، تنوع بسیار بالای قالبهای آن است. این تنوع باعث شده برای هر نوع سلیقه ای قالب دلخواه وجود داشته باشد و البته برای هر نوع فعالیتی… .

همچنین طراحان زیادی هستند که می توانند برای شما قالب اختصاصی وردپرس طراحی نموده و نیازهای شما را تأمین نمایند. انعطاف بالای وردپرس باعث شده تا قالبهای بسیار زیبایی برای آن طراحی شود.

همچنین مشاهده کنید

hj

اهمیت طراحی سایت برا شغل شما

یک وب سایت واسطه ای است بین بیننده و شما که می تواند انتقال اطلاعات ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>