خانه / آموزش / وبلاگ چیست ؟
وبلاگ چیست

وبلاگ چیست ؟

در این مطلب از بلاگ آی تی گروه طراحی سایت آسیا آی تی

تعریف کوتاه  وبلاگ چیست ؟

وبلاگ متشکل از یک یا چند صفحه است که توسط یک نویسنده یا حتی گروهی نویسنده به روز رسانی شده و در وبلاگ بر خلاف سایتها معمولا چهارچوب موضعی خواصی ندارد و به همه موضوعات اشاره ای شده است

حتما تا به حال اگر در دنیای وب فعالیت داشته باشید این چنین وبلاگهای زیاد به گوش شما خورده ؟  وبلاگ یک عاشق , خاطرات یک تنها , کانون هواداران دل شکسته , دل شکسته , وبلاگ یک دختر ترشیده ,  بزرگترین وبلاگ جوک و بزرگترین پاتوق سرگرمی تفریحی ایرانیان  و …

چیزی که بیشتر از همه در وبلاگها به چشم میخوره یا خاطرات هستش و یا جمعی از عاشقان و یا کلمه بزرگترین که همگی ادعا بزرگترین وبلاگ را دارند و موضوع مورد بحث دیگه این که وبلاگها معمولا با زبان دوستانه نوشته شده بر خلاف سایتها .

همه وبمستر ها معمولا کار خود را در دنیای مجازی با وبلاگ و وبلاگ نویسی اغاز کرده اند و اگر زندگی نامه و یا مصاحبه شخصیت های بزرگ نت ایران را مشاهده کرده باشید همه به این موضوع اشاره داشته اند .

در دنیای مجازی وبلاگ ها جایگاه خوبی دارند همین کشور خودمون ایران شاید بگم بالای 20 عدد سرویس وبلاگ دهی و سایت ساز رایگان داریم و همه ممکن بعد از داشتن وبلاک به فکر طراحی سایت بیفتند و داشتن یک سایت را در ذهن خود داشته باشند .

حتی داریم کسانی را که از همین وبلاگ ها که برای ما به عنوان تفریح و دفترچه خاطراتمان در دنیای مجازی میباشد برای بعضی ها به عنوان در آمد اول تبدیل شده  و مبالغ هنگفتی از تبلیغات وبلاگ خود کسب میکنند .

بعضی ها برای بهینه سازی  seo  وبلاگ خود تماس میگیرند با شرکت ما درست شنیدید  بهینه سازی وبلاگ نه بهینه سازی سایت .

در وبلاگ مردم  افکار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.از آنجاییکه وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آنرا یک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد.و حتی گاهی بعضی ها پا را از این هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یک رسانه اینترنتی می نامند.
وبلاگ و وبلاگ نویسی از پدیده های نوین در دنیای پر راز و رمز اینترنت است.هم اکنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده اند و از طریق وبلاگ نویسی نوشته های خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نفاط جهان در دهکده جهانی گذاشته اند.

همین بلاگ آی تی  که شما دارید این مطلب را میخوانید یک وبلاگ میباشد

وبلاگ چیست

تاريخچه وبلاگ و وبلاگ نويسی در جهان


بعضی ها  بر اين عقيده هستند که اولين وبلاگ در دنیا توسط ” تيم  برنرزلی ” ( مخترع وب ) ايجاد  که در آن وی به سايت های جديدی که در آن زمان ايجاد و بر روی اينترنت فعال می شدند ، اشاره می نمود (   http://info.cern.ch ) . دومين وبلاگ توسط “Marc Andreessen’s ” درNCSA  ايجاد که وی نيز در آن عملياتی مشابه وبلاگ “برنرزلی ” را انجام می داد( تا اواسط 1996 ) . در فاصله بين سال های 1996 تا 1997 که از آن به عنوان ” انفجار وب ” ، نام برده می شود ، چندين وبلاگ جديد ديگر نيز ايجاد گرديد . از وبلاگ های اوليه می توان به وبلاگ متعلق به Dave Winer ( اخبار مربوط Scripting ) ، وبلاگ Barger و Cameron Barrett  ، اشاره نمود . محتويات وبلاگ های اوليه اغلب شامل مجموعه ای از لينک ها و توضيحاتی بود که متناسب با علاقه نويسنده ، ايجاد می گرديد. در ادامه وبلاگ نويسان ، علاقه مند به  ايجاد وبلاگ هائی شدند که در آن مطالبی را درج می نمودند که خود تمايل به خواندن آن را در آينده داشتند ( نظير دفترچه خاطرات شخصی ) . بدين ترتيب ، وبلاگ ها دارای شخصيتی خاص برای خود شدند که اين شخصيت را مستقيما” از مولف خود به ارث می بردند . ( شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصی هر فرد می توانيد با ابعاد متفاوت شخصيتی وی نيز تا اندازه ای که امکان دارد ، آشنا شويد ) .

گسترش و عمومی شدن وبلاگ ها : اکثر وبلاگ های اوليه توسط طراحان وب و نرم افزار و به عنوان يک فعاليت جانبی که در منزل دنبال می نمودند ، ايجاد و محتوی و ماهيت اطلاعاتی آنان در رابطه با توانمندی و پتانسيل های فن آوری هائی بود که در آن زمان يکی پس از ديگری مطرح می شدند . تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسيار اندک و محدود بود تا اين که در سال 1999 با راه اندازی چندين سرويس رايگان و يا ارزان قيمت دررابطه با وبلاگ و وبلاگ نويسی ، تعداد آنان رو به افزايش نهاد . سرويس هائی نظير :  Pitas, Livejournal ، Blogger  و EditThisPage.com ، نمونه هائی در اين زمينه می باشند . استفاده از سرويس های فوق،مستلزم دانش فنی بالائی نبود و علاقه مندان به ايجاد وبلاگ می توانستند به سرعت اقدام به ايجاد وبلاگ مورد نظر خود نمايند . ( رشد چشمگير وبلاگ و وبلاگ نويسی ) .
تا اواسط سال 2000 ، بيش از يکهزار وبلاگ ايجاد و اين رقم تا اواسط سال 2002 به بيش از نيم ميليون رسيد. بر اساس آمار موجود، تعداد وبلاگ های ايجا د شده توسط سيستم های وبلاگ نويسی به بيش از چندصدهزار رسيده و هر چهل ثانيه يک وبلاگ جديد ، ايجاد می گردد

نگاهی به تاریخچه ی وبلاگ و  وبلاگ نویسی در ایران

درسته وبلاگ و وبلاگ نویسی در دنیا نت پیش از سال دو هزار میلادی بوجود آمد اما انفجار وبلاگ و وبلاگ نویسی با ورود به قرن بیست و یکم اتفاق افتاد.در کشور ایران هم این قضیه بر میگردد به بیست و سوم خرداد 1381 که اولین سرویس ارایه دهنده ی وبلاگ یعنی سایت  پرشین بلاگ( persianblog.com) آغاز به کار کرد (البته دامنه پرشین بلاگ دات کام پس از یک سری موضوعات به دامین رو برو تعقیر یافت)( persianblog.ir) .
دنیای وبلاگ نویسی در مدت خیلی کوتاه توانست به سرعت در ایران رشد کند تا هم اکنون که تعداد وبلاگ نویسان ایرانی از مرز میلیون گذشته است و روز به روز در حال افزایش است در ضمن هم اکنون که این مطلب را مینویسم براساس آمارها رتبه ی ایران در وبلاگ نویسی تک رقمی است و ما جز ده کشور اول وبلاگنویس دنیا هستیم و این نیز افتخاری دیگر برای کشور ایران میباشد.

ملزومات مورد نیاز وبلاگ نویسی ؟

چون سرویس های وبلاگ دهی اکثرا رایگان میباشد و سرویس های تحت وب بسیاری از امکانات را بصورت رایگان در اختیار شما میگزارند شما هیچ پولی برای وبلاگنویسی نمیپردازید مگر هزینه ای که برای اتصال به اینترنت میپردازید البته ذکر این مطلب ضروری است که بیشتر سرویسهای وب برای تامین هزینه های خود اقدام به درج آگهی در وبلاگ شما میکنند ولی در هر صورت ملزومات برای وبلاگ نویسی وجود دارد که آنها را در ادامه ذکر میکنم:

داشتن یک سیستم و قابلیت اتصال به اینترنت-امکان استفاده از کامپیوتر و اتصال به اینترنت برای تایپ و ارسال مطالب مهیا باشد ( کامپیوتر شخصی،کامپیوتر فامیل،دوستان کافی نت و یا …) البته هم اکنون با تلفن های هوشمند همراه و تبلت ها نیز میتوان وبلاگ نویسی را انجام داد
اشنایی مختصر با  ویندوز(و یا یک سیستم عامل دیگر) و تایپ کردن داشته باشد(مگر اینکه مطلابتان را روی کاغذ بنویسید و بعد از وبلاگنویس دیگری بخواهید آنرا برایتان به وبلاگ پست کند).

فرصت وبلاگ نویسی-برای وبلاگ نویسی باید زمان کافی برای نوشتن مطالب و مدیریت وبلاگ( مثلا حداقل نیم ساعت در شبانه روز) را داشته باشید.

و چه زمانی باید شروع به وبلاگ نویسی کرد ؟

زمانی که احساس کردید که مطالبی در اختیار دارید که ممکن است برای دیگران مفید یا جالب باشد میتوانید شروع کنید به نوشتن وبلاگ(لازم نیست مطلب شما حتما نوشته باشد بسیاری از عکاسان . گرافیستها و … هم وبلاگهای بسیار پرطرفداری دارند)

برای  داشتن وبلاگ و وبلاگ نویسی از کجا باید شروع کرد؟

اگر امکانات بالا محیا باشد گ و نیز فکر میکنید که دیگر موقع آن است که به جمع وبلاگنویسان بپیوندید میتوانید همین الان به یکی از سایت های ارایه دهنده سرویس وبلاگ مراجعه کرده و وبلاگ خود را ایجاد کنید به این صورت که ابتدا در این سایت ها ثبت نام نمود و نام کاربری و آدرس وبلاگ خود را دریافت کنید برای فارسی زبانان سرویسهای زیادی وجود دارند که به ارائه رایگان وبلاگ اقدام می کنند.

برای شروع از  سیستم تیز وب شروع کنید

طراحی سایت | بهینه سازی سایت | طراحی وب سایت | طراحی پرتال

همچنین مشاهده کنید

طراحی سایت

نحوه ساخت رمز عبور تصویری در ویندوز 8

یکی از قابلیت‌های جدید و بسیار جالبی که شرکت «مایکروسافت» در «ویندوز 8» رونمایی کرده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>