خانه / شبکه های اجتماعی / گوگل پلاس ( +google )

گوگل پلاس ( +google )

گوگل+ (Google+)  : سرویس شبکهٔ اجتماعی گوگل است. گوگل+ به‌عنوان لایه‌ای که خدمات اجتماعی مختلف گوگل از جمله گوگل پروفایل و گوگل باز را در خود ادغام می‌کند، امکانات جدید بسیاری از جمله حلقه‌ها، پاتوق‌ها، جرقه‌ها، و تجمّع‌ها را نیز ارائه می‌کند. گوگل+ بزرگترین تلاش گوگل برای رقابت با شبکهٔ اجتماعی فیس‌بوک است که بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد.

برای ورود به سایت گوگل + کلیک کنید

این سرویس در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱ به‌طور آزمایشی آغاز به کار کرد که در این مرحلهٔ آغازین کاربران صرفاً ازطریق دعوت‌نامه از جانب دیگر اعضا قادر به عضو شدن در این شبکه هستند. به گفتهٔ سازندگان در حالی که فیس‌بوک با اتّهاماتی نظیر نقض حریم کاربران روبه‌روست، گوگل پلاس با استفاده از قابلیّت‌های خود این امکان را به کاربران می‌دهد تا بر روی اطّلاعاتی که قصد اشتراک گذاشتن آن‌ها را با دیگران دارند اشراف کامل داشته باشند.

google+

خصوصیّات شبکه اجتماعی گوگل +

ویک گاندورتا (Vic Gundotra)، یکی از مدیران ارشد گوگل، که در شبکه‌های اجتماعی و وب.۲ تخصّص دارد، مدیر تیمی بوده‌است که یک سال و نیم برروی پروژهٔ گوگل پلاس کار کرد. او می‌گوید: «اشتراک‌گذاری آنلاین نیاز جدّی به بازبینی و خلق شیوه‌های تازه دارد. زمان تغییر شیوه‌های فعلیِ به‌اشتراک‌گذاری، که چندان کارآمد نیست، فرارسیده و گوگل پلاس اوّلین گام عملیِ جدّیِ ما برای اِعمال این تغییرات است.»

امکانات گوگل +

گوگل پلاس دارای امکانات مختلف است:

دایره‌ها (Circles): برای گروه‌های مختلف دوستان

جرقه‌ها (Sparks): برای جستجوی تخصصی

پاتوق‌ها (Hangouts): برای چت تصویری و تماشای ویدیویی

اجتماع (Huddle): که در واقع امکان تله‌کنفرانس است

موبایل (Mobile): برای استفاده از قابلیت‌های موبایل‌ها نظیر مسیج، دوربین و جی پی پی است.

مدیران این پروژه در بیانیه معرفی این محصول گفته‌اند که این شبکه اجتماعی نمی‌خواهد تنها جایی برای به اشتراک گذاشتن عکس و مطلب باشد و قصد دارد با توجه به عادات وب‌گردی هر کاربر و جستجوهای او در موتور جستجوگر گوگل، لینک‌ها و صفحه‌هایی را که برای کاربر جذاب است به او معرفی و پیشنهاد کند.

گوگل پلاس و افزایش کاربران

در چهار ماه ابتدایی عرضه گوگل پلاس، ۴۰ میلیون کاربر در آن عضو شدند. رسیدن به این تعداد کاربر در طول چهار ماه، آماری خیره‌کننده برای هر وب سایت اجتماعی است. اگرچه شروع گوگل پلاس بسیار خوب بوده، اما نباید فراموش کرد که رقیب آن یعنی فیس بوک، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد. البته آمارهای ارائه شده از سوی منابع مختلف تا حدودی متفاوت بوده است؛ آمارها دروغ می‌گویند و دروغ گوها هم دائماً آمار می‌سازند! به هر حال، مشخص است که فیس بوک با فاصله بسیار زیاد، از گوگل پلاس پیش تر است.

برای آنکه گوگل بتواند کاربران بیشتری برای گوگل پلاس جذب کند باید سرویس‌های دیگر خود را که اکنون کاربران زیادی هم دارند در این سرویس جدید خود وارد کند. نکته مهم در مورد این سرویس‌ها این است که مانند گوگل باز با مشکل حفظ حریم شخصی و اطلاعات فردی کاربران مواجه نیستند و موقعیت خوبی در میان کاربران اینترنتی دارند.

اینکه در آینده گوگل چگونه می‌تواند به این سمت حرکت کند و سرویس‌هایی مانند یوتیوب و جیمیل را در پلاس وارد کند تعیین کننده میزان موفقیت آن در جذب کاربر بیشتر و در نتیجه رقابت نزدیک تر با فیس بوک خواهد بود. استفاده از سرویس‌های دیگر گوگل، گوگل پلاس را از نظر امکانات و قابلیت‌ها بالاتر از فیس بوک قرار خواهد داد.

آخرین آمار کاربران گوگل پلاس

لری پیج مدیر عامل و یکی از بنیان گذاران گوگل اعلام کرد تعداد کاربران گوگل پلاس در پایان سال میلادی ۲۰۱۱ به ۹۰ میلیون نفر رسیده‌ است.

همچنین مشاهده کنید

لینکیدین

لینکدین ( LinkedIn )

لینکدین ( LinkedIn) یک سرویس شبکهٔ اجتماعی تجاری است که در دسامبر ۲۰۰۲ ایجاد شد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>