خانه / آموزش / تفاوت و مقایسه سایت با وبلاگ

تفاوت و مقایسه سایت با وبلاگ

تفاوت و مقایسه سایت و وبلاگ

در این مطلب از بلاگ آی تی گروه طراحی سایت آسیا آی تی میپردازیم به تفاوت های بین وبلاگ و وب سایت

ابتدا طرح چند سوال

چگونه متوجه بشیم که صفحه ای که مبینیم وبلگ است یا وبسایت ؟

آیا اجازه مشارکت در وب به بازدید گننده داده شده ؟

اگر شخصی از شما پرسید این صفحه وبلاگ است یا سایت چه جوابی برای او دارید ؟

 

از دیدگاه تعریف و  علمی بین سایت و وبلاگ تفاوت چندانی وجود ندارد. هم سایت و هم وبلاگ در داخل فضای اینترنتی هستند و آدرس صفحات (دامین) منحصر بفرد و مخصوص همان صفحه می باشد و هردو مطالب و محتوای خاصی را منتشر می نمایند. اما از نظر ظاهری (طراحی سایت و طراحی وبلاگ ) و تعریفی، وبلاگ ها تفاوت های عمده ای با  سایت ها دارند.

  • طراحی و قالب وبلاگ ها ساده تر از طراحی سایت ها می باشد. افکت ها در طراحی ، آنگونه که در وب سایت ها ممکن است وجود داشته باشد، در قالب وبلاگ وجود ندارد و وبلاگ ها به سوی  سادگی بیشتر متمایل می باشند. در عوض وب سایت ها زیبا تر و پر پیچ و خم تر طراحی می شوند.
    به دلیل وجود  نظرات داخل مطالب وبلاگ ها ، می توان گفت ارتباط وبلاگ با کاربران، یک ارتباط دوسویه و متقابل است، اما ارتباط کاربران وب سایت ها کمتر دوطرفه است و کمتر پیش خواهد آمد که وب سایتی با سیستم نظردهی خوانندگان یا ویزیتورها، طراحی گردد.
    بیان گفتار و مطالب در سایت ها رسمی تر نسبت به وبلاگها به نظر میاد. مطالب درج شده در وب سایت ها عمدتا مهم و رسمی است و مقاصد انتشار ان نیز به همین ترتیب، رسمی می باشد. اما درج مطالب در وبلاگ ها از زبانی غیر رسمی تبعیت می کند و معمولا شامل محتوای غیر رسمی نیز می باشد  حالت دوستانه دارد .
  • نحوه انتشار مطالب در وب سایت به گونه ای است که از ایستایی بیشتری برخوردار است ، چهارچوب مشخصی برای پرداختن به موضوعات وجود دارد و از یک وحدت موضوعی در سرتاسر صفحات سایت ، تبعیت می کند. اما ساختار و محتوای وبلاگ ها، متنوع است و از قاعده و قانون کمتری برخوردار است . شما ممکن است هر نوع مطلبی را با موضوعیت متفاوت در وبلاگ خود منتشر کنید و چندان اهمیتی نداشته باشد که این موضوعات و مطالب از وحدت یکسانی برخوردار نیستند.
  • وبلاگ ها جنبه شخصی تری دارند، اما وب سایت ها معمولا با اهداف عام و گروهی تشکیل می شوند. سازمان یافتگی در وب سایت ها بیشتر است و به دلیل همین جنبه غیر شخصی بودن آن، درج مطالب باید با دقت صورت گیرد تا احیانا اهداف ، شأن اجتماعی و یا کسب و تجارت آنها به زیر سوال برده نشود.
  • برای خرید دامنه و فضا و طراحی قالب وب سایت ها ، شما مکلف هستید هزینه ای را (بعضا گزاف) بپردازید. اما اختصاص یافتن دامنه وبلاگ و نیز طراحی قالب آن برای شما هیچ هزینه ای نخواهد داشت. دامنه وبلاگ ها به صورت مجانی در اختیار کاربران گزارده می شوند ، قالب های آن نیز آماده و از طرف سرویس دهنده وبلاگ در اختیار آنها قرار داده می شود.
  • وبلاگ ها جهت تخلیه احساسات و تفریح ساخته می شوند. اما وب سایت ها معمولا برای کسب و کار و تجارت طراحی می گردند.

    تفاوت وبلاگ و سایت

  • بروزرسانی در وبلاگ ها با سرعت بالایی صورت می گیرد و به آسانی می توان این کار را انجام داد . اما بروز رسانی در وب سایت ها معمولا با صرف وقت و گاهی هزینه همراه است که این خود، کار بروزرسانی را مشکل تر از وبلاگ می سازد.
  • مطالب مندرج در وبلاگ ها به روز بوده و به مباحث و مسائل روز می پردازند. سیستم اطلاع رسانی خبری در وبلاگ با سرعت بسیار زیاد همراه است ، اما مطالب وب سایت ها عمدتا نیاز به بروز بودن، نیست و صرفا وب سایت ها (به جز وب سایت ها خبری) قرار نیست اخباری را داغ داغ منتشر نمایند و مطالب آن می توان صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر شوند.

همچنین مشاهده کنید

طراحی سایت

آموزش تنظیمات کریو کنترل قسمت1 (تنظیمات محدودیت کاربران)

در این مقاله در طراحی سایت آسیا آی تی به بررسی آموزش کریو میپردازیم این ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>