خانه / آموزش / تجارت سیار(بی سیم)

تجارت سیار(بی سیم)

تجارت سیار

● M-Business

M-Businessیا تجارت سیار، همان تجارت الکترونیک از طریق فناوری بی سیم است و در واقع جدیدترین نوع تجارت الکترونیک محسوب می شود.گر چه این تجارت هنوز در مراحل آغازین خود بسر می برد ولی تا به حال رشد فزاینده ای داشته است.این تجارت باعث خواهد شد که کاربران به اطلا عات حساس تجاری و نیز توانمندی های ارتباطی در هر مکان و هر زمان، دست یابند. فناوریهای تشخیص موقعیت مکانی (GIS) امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مدیریت ارتباط مصرف کننده (CRM) و تجارت شرکت با مشتری (B۲C) و شرکت با نماینده فروش (B۲E) مورد استفاده قرار می گیرند.در صورت نزدیکی مصرف کننده به یکی از شعبات فروش کالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پیغام برای مصرف کننده یا خریدار خواهد بود.کمک های اضطراری نیز از جمله کاربردهای فناوری بی سیم است.

● استاندارد E۹۱۱ AC+ کمیسیون بازرگانی فدرال

سازمان FTC Federa Trade Commission در سال ۱۹۹۶ این استاندارد را عرضه کرده و در سال ۱۹۹۹ آن را به تصویب رسانید.این استاندارد برای بالا بردن کارآیی سرویس فوریتهای پلیسی آمریکا (۹۱۱) در بین تلفن های همراه وضع شد.علاوه بر آن، قابلیتهای اختصاصی برای استفاده افراد ناشنوا جهت دسترسی به سرویس ۹۱۱ تلفن های همراه منظور شده بود.فاز اول E۹۱۱ نیازمند آن بود که همه شرکتهای ارائه دهنده خدمات بی سیم، یک شماره خودکار اطلاعاتی ANI Automatic Number Information برای خود در نظر بگیرند و امداد رسانهای اضطراری از این پیش شماره، برای تعیین موقعیت کاربران استفاده کنند.فاز دوم این طرح، استفاده تلفنهای همراه از یک شاخص تعیین موقعیت خودکار(ALI (Automatic Location Identification بود.

● فناوریهای تعیین موقعیت مکانی

یکی از کاربردهای این گونه فناوریها، تعیین موقعیت مکانی مشتری نسبت به نزدیکترین مرکز فروش یا نمایندگی با توجه به مختصات مثلثاتی است که به این روش triangulation گفته می شود.موقعیت مشتری با محاسبه زاویه تلفن همراه مشتری، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست می آید.این اطلاعات به مرکز امداد و خدمات (content-provider) به صورت کد مختصات (geocode) و یا مختصات طول و عرض جغرافیایی کاربرارسال می شود geocode.توسط دستورالعمل های گام به گام به صورت نقشه راهنما، برای مشتری فرستاده می شود.

● تجارت، تبلیغات و پیامهای بازرگانی بی سیم

تجارت الکترونیک و تجارت به کمک تلفن همراه در کنار تجارت سنتی، یکی از مؤثرترین سیاست گذاری های تجاری محسوب می شود. اساس این تجارت برجذب مشتری های جدید و مراجعات بعدی آنها استوار است.به همین دلیل شرکت های ارائه کننده کالا و خدمات باید در کنار توسعه خدمات online خود، مراکز ارائه خدمات بی سیم را نیز توسعه دهند.تجارت بی سیم جزو انواع مدلهای Push یا Pull و یا ترکیب آنها طبقه بندی می شود. در استراتژی نوع Pull، کاربر اطلاعات خاصی را برای مشاهده در PDA خود به طور همزمان درخواست کرده و در استراتژی نوع Pull ارائه دهنده کالا و خدمات، اطلاعات مورد نظر خود را درزمان مناسب برای کاربر ارسال می کند بدون درخواست مستقیم مشتری.تبلیغات موفق بی سیم نیازمند آن است که ارائه دهندگان کالا و خدمات و نیز شرکت های تبلیغاتی مشتری های خود را در زمان مناسب به مکان مناسب هدایت کنند.

● سرویس:SMS

سرویس پیام کوتاه (shortmessage service)سرویسی است که درآن پیامها با طول حداکثر۱۶۰ حرف ارسال می شوند. به دلیل محدودیتهای گرافیکی، پیامهای کوتاه باید جذاب، گیرا و موثر باشند.در این موارد کوپن های الکترونیکی (coupons -e) یکی از مؤثرترین ابزارهای جذب مشتری محسوب می شود.

● روش های پرداخت پول به صورت بی سیم

یکی از دلایل موفقیت تجارت بی سیم، قابلیت پرداخت پول از طریق این فناوری است.پرداخت پول با ابزارهای بی سیم (Payment -M) ضرورتاً بایستی امن و معتبر باشد.تنوع ابزارهای بی سیم و فقدان ارتباط متقابل در این نوع پرداخت ها و عدم توسعه شرکت های پرداخت بی سیم، در حال حاضر عمده ترین دلایل عدم توسعه تجارت بی سیم محسوب می شود.

در همین راستا شرکتهای بزرگ و معتبر GMCIG و MeT برای وضع قوانین و استانداردها و بالا بردن قابلیت های ارتباطی ابزارهای بی سیم اعم از PDA و تلفن های همراه شدیدا مشغول فعالیت هستند.در حال حاضر micropayment یا پرداخت مبالغ کمتر از ۱۰ دلار از طریق PDA و تلفن های همراه، در تجارت الکترونیک مرسوم شده است. این محدودیتها باعث شده است که بانکها به سمت MVNO (Mobile Virtual Network (Operatorsتغییر گرایش بدهند. کیف پول بی سیم (Wallet -M) نظیر Wallet -Eیکی از متداول ترین نرم افزارهای خرید و فروش بی سیم محسوب می شود.به دلیل محدودیت تعداد حروف قابل ورود در ابزارهای PDA و تلفنهای همراه، کیفهای پول بی سیم بایستی قابلیت ورود اطلاعات گسترد های را با انتخابهای انحصاری و تک کلیک داشته باشند.خرید و فروش تک کلیکی (OneClick Shopping) از اهداف اساسی شرکت های تولیدکننده کیف پول بی سیم است. علاوه بر آن، به عنوان مثال شرکت Qpass نرم افزار Talkwallet را برای تشخیص صدای صاحب دستگاه عرضه کرده است.

● امنیت و اینترنت بی سیم

دسترسی بلا درنگ به موقعیت مکانی مشتری و خواستهای او در خرید و فروش و نیز استفاده از اینترنت، مسائل امنیتی پیچیده ای را پیش رو نهاده است. قوانین امنیتی opt-in امروزه مورد پذیرش واقع شده اند.در این زمینه، کاربر قبل از انجام هر کاری باید هویت و موقعیت خود را جهت انجام امور تجاری و استفاده از اینترنت بی سیم، تایید کند.تعدادی از مراکز ارائه دهنده خدمات بی سیم، ورودیهای امنیتی دوتاییdouble opt-in را به ابزارهای بی سیم اضافه کرده اند.

● فناوری های ارتباطی بی سیم

ظهور روز افزون ابزارهای بی سیم نظیرPDA، تلفنهای همراه و پیجرها (pagers) باعث تقاضای بیش از پیش برای تجارت بی سیم شده است.تجهیز این ابزارها برای اتصال به اینترنت، آنها را به جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده است. این فناوریهای ارتباطی را می توان در چهار نسل خلاصه کرد: تلفنهای همراه اولیه، نسل اول این فناوری محسوب می شوند.نسل دوم با افزایش سرعت تبادل داده ها تا حد ۹‎/۶kbps آغاز می شود.در نسل سوم، بشر شاهد تبادل داده های بی سیم با سرعتی بیش از۹‎/۶kbps خواهد بود.در حال حاضر تعدادی از کشورها نظیر آمریکا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی از فناوریهای این نسل جهت دسترسی و استفاده از اینترنت بهره می برند.شرکت DoCoMo در ژاپن با بیش از ۲۵ میلیون کاربر، مشغول ارائه خدمات نسل سوم بی سیم است و از نسخه فشرده شده HTML به نام cHTML در مرورگرهای بی سیم خود، بهره می جوید.در این فناوری، سرویس های تبادل صدا به همراه امکانات چندرسانه ای وب قابل استفاده است. در این فناوری، زبان مشترک WAP (Wireless Application Protocol و (WMC (Wireless Markup Language به صورت معمول در امریکا، اروپا و آسیا استفاده می شوند.نهایتا ًدر نسل چهارم، ترکیب کامپیوترهای شخصی و PDA با سرعت بالای تبادل داده ها، مطرح می شود.

همچنین مشاهده کنید

طراحی سایت

آموزش کریو کنترل2(غیر فعالسازی کاربران)

در این مقاله در طراحی سایت آسیا آی تی به بررسی آموزش کریو میپردازیم این ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>