خانه / آموزش / انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

بازاریابی

در این مقاله در خصوص «بازاریابی» و  انواع «بازاریابی» صحبت خواهیم نمود.

بازاریابی مارکتینگ : عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در خصوص برقراری ارتباط با مشتری به کار میرود.  بازاریابی موجب آگاهی مشتری از ویژگی‌های مختلف محصولات و خدمات می‌شود. درمراحل بازاریابی برای جذب مشتری به یک محصول یا خدمت در بازار هدف، شرکت‌ها از روش‌های خلاقانه بکار گرفته‌شده برای مواجه‌شدن با رقبا و حضور در عرصه بازار خود را آماده می‌کنند.

طراحی سایت آسیا آی تی وب سایت

محبوب‌ترین انواع بازاریابی

بازاریابی سببی 

این بازاریابی با عنوان بازاریابی مشارکتی نیز گفته می شود ،این روش سبب ایجاد یک رابطه بین برندهای مکمل می‌شود،از سوی دیگر این استراتژی مشارکتی باعث منافع برای هر دو شرکت خواهد بود.زمانی که یکی از شرکت‌ها در جهت کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری می‌شود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.

بازاریابی اتحاد متقابل (بازاریابی ائتلافی) 

دو یا چند شرکت که با همدیگر بر سر منابع خویش ائتلاف نموده تا یک محصول یا خدمت ترویج دهند و به فروش برسانند. در این حالت، نه تنها سود بیشتری برای سهامداران خویش ایجاد میکنند، بلکه سهم بازار خویش را نیز افزایش و تاثیری بیشتری بر بازار خواهند گذاشت.

  • بازاریابی تله ای / بازاریابی حمله گاز انبری 
  • حضور در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات درزمینه یک برند دیگر، بدون پرداخت هیچ مبلغی به‌عنوان اسپانسر به شرکت برگزارکننده آن کمپین، که این امر موجب نزول ارزش سرمایه‌گذاری بر آن کمپین ازنقطه‌نظر اسپانسرها می‌گردد. این نوع فعالیت‌های بازاریابی در زمان کمپین‌های بین‌المللی بزرگرخ میدهد. مانند کمپین‌های برندینگ در بازی‌های جام جهانی یا المپیک.

    بازاریابی درخواست به اقدام 

    بازاریابی CTA بخشی از بازاریابی درون سیستمی است که درون وب‌سایت از طریق بنر، متن یا یک تصویر انجام میشود،این ابزارها، تلاش می‌نمایند تا فرد را به کلیک  روی آن ترغیب نموده وارد مسیر ارتباط با سایت گردد که نهایتاً به یک فروشگاه آنلاین ختم شده و آن را به فروش تبدیل کند.

    بازاریابی محدود 

    این نوع بازاریابی را بازاریابی از نوع نزدیک Proximity Marketing نیز میگویند.
    CRM از امکاناتی نظیر Wi-Fi یا Bluetooth در جهت ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان بهره می‌گیرد.

    بازاریابی اَبری

    این‌گونه بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابجا می‌گردد و مشارکت‌کنندگان در فرایند این بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک‌گذاری آن هستند.

    بازاریابی گروه اجتماعی

    این روش بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است و با جذب مصرف‌کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است.

  • بازاریابی محتوا 
  • در این مورد محتوا تولید و در کانال‌ها و بسترهای متفاوتی منتشر می‌گردد . این محتوا در جهت ارائه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخص به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی است.

  • بازاریابی مفهوم 
  • بازاریابی مفهومی به معنی انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است. در بازاریابی مفهومی تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی است.

    بازاریابی رسانه متقاطع

    همان‌طور که از اسمش هویداست، استفاده از کانال‌های چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابل بکار گرفته می‌شود.

  • بازاریابی پایگاه داده 
  • این بازاریابی با به‌کارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی نمودن استراتژی ارتباط با مشتری و با به‌کارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق می‌افتد.

    بازاریابی دیجیتال

    این نوع بازاریابی با به‌کارگیری تجهیزات دیجیتال مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات می‌پردازد. بازاریابی اینترنتی، عنصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است.

    بازاریابی مستقیم 

    این اصطلاح اشاره به تکنیکی دارد که سازمان از طریق آن به‌صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار می‌نمایند، نظیر: نامه، ایمیل، اس.ام.اس، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی.

    بازاریابی متنوع 

    هدف از این نوع استراتژی، جلب نظر فرهنگ‌های گوناگون است. این فرهنگ‌ها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن این عناوین، یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای اثرگذاری بر این دسته از مشتریان هدف تبیین و پایه سازی گردد.

    بازاریابی بشارتی 

    این نوع بازاریابی، شبیه به بازاریابی دهان‌به‌دهان است. برای به‌کارگیری بازاریابی بشارتی، شرکت می‌بایست میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد، این به دین معناست که این مشتریان ویژگی‌های محصول یا خدمات را ترویج می‌دهند و سود شرکت را افزایش خواهند داد.

    بازاریابی بدون عوض؛ شبه رایگان 

    در این حالت، محصول را باقیمت بسیار ناچیز فروخته و یا کاملاً رایگان به مشتری ارائه می‌نمایند. هدف، فروش سایر تجهیزات تکمیل‌کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.

    بازاریابی با نمونه رایگان 

    این نوع بازاریابی شبیه به بازاریابی شبه رایگان نیست، زیرا صرف‌نظر از آنکه بر ارائه محصول رایگان تکیه دارد، اما این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است. شرکت امیدوار است تا با تأثیر مناسب بر مشتری، او را برای خرید در آینده ترغیب نماید.

    بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی 

    تکنیک غیر قراردادی و ارزان‌قیمت که سعی دارد بر تصویر ذهنی مشتری اثر گذارد. بازاریابی چریکی در محلی اتفاق می‌افتد که جمعیت زیادی آن را دیده و سورپرایز شوند. بهترین مثال برای آن فلش موبز است (متخصص به‌کارگیری این روش بازاریابی شرکت ردبول است. ردبول از سال 2009 تا 2014 در حدود 250 برنامه فلش موبز در 5 قاره جهان برگزار نموده است.)

    با توجه به هوشمندی خرید در عصر اطلاعات و جامعه پست‌مدرن امروزی، هر شرکتی که قصد موفقیت دارد می‌باید، ترکیبی از انواع بازاریابی‌های فوق را در برنامه بازاریابی استراتژیک خویش تبیین نموده باشد. همان‌طور که مطالعه نمودید، برخی از انواع بازاریابی با ظهور فن‌آوری‌های نوین خلق و با هر جهش تکنولوژیک، نیز تغییر می‌نمایند. حتی روندهای اجتماعی-اقتصادی بر ماهیت بازاریابی و ساختار بازار تأثیر خود را خواهند گذاشت.

    منبع : گروه طراحی سایت و بهینه سازی سایت آسیا آی تی

    همچنین مشاهده کنید

    طراحی سایت

    آموزش تنظیمات کریو کنترل قسمت1 (تنظیمات محدودیت کاربران)

    در این مقاله در طراحی سایت آسیا آی تی به بررسی آموزش کریو میپردازیم این ...

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>