خانه / شبکه های اجتماعی / فیسبوک چیست ؟ ( facebook )
facebook
facebook

فیسبوک چیست ؟ ( facebook )

فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی است که در 4 فوریه 2004 توسط جوانی به نام مارک زاکربرگ به وجود آمد و به سرعت در سراسر دنیا محبوب شد و به همین دلیل به بزرگترین شبکه اجتماعی معروف شد . از طریق فیس بوک می‌توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیسبوک هستند به برقراری ارتباط پرداخت و از این طریق به مبادله اطلاعاتی از قبیل عکس، فیلم یا پیغام پرداخت.

فیسبوک یک صفحه مجازی است که کاربران اینترنتی از سرتاسر دنیا، می توانند به طور رایگان از آن استفاده کنند.

فیس بوک شبکه ای اجتماعی است که در کوتاه مدت، میلیونها نفر به سمت آن امدند. البته به نظر می رسد که روند جذب تصاعدی کاربران در این سایت، چندان هم اتفاقی نبوده اند و باور این موضوع کمی سخت است که یک وب گاه ساده، بدون مقصود خاصی و تنها برای استفاده عده ای از دانشجویان طراحی و ساخته شود و ناگهان به شبکه ای بزرگ تبدیل شود که کاربران آن بعد از گذشت کمتر از یک دهه، در آستانه یک میلیارد نفر قرار گیرند.

امکانات شبکه اجتماعی فیس بوک

فیس بوک برای کاربران خود، محیطی را ایجاد می کند که آنها می توانند پیجی  متشکل از دوستان و آشنایان را برای خود ترتیب دهند. هر کاربری در فیس بوک یک صفحه شخصی برای خود دارد که پیغام های شخصی خود را در این صفحه مشاهده می کند. علاوه بر این یک صفحه عمومی برای هر کاربر وجود دارد که در آن صفحه می تواند مطالب، عکس و فیلم هایی که توسط دوستان و آشنایانش به اشتراک گذاشته شده، ببیند و درباره آنها نظر دهد و یا ابراز علاقه کند. هر کس از این امکان برخوردار است که دائما بر لیست دوستان خود بیفزاید و افراد جدیدی را به عضویت در لیست دوستانش، دعوت کند. علاوه بر این امکان دیگری در فیس بوک وجود دارد که به معرفی افراد جدیدی می پردازد و پیشنهاد دعوت به دوستی را به کاربران می دهد.علاوه بر این موارد، کابران فیس بوکی می توانند به ایجاد گروه هایی در فیس بوک بپردازند و یا در گروههای دیگری با موضوعات مختلف، عضو شوند. مثلا گروه هایی با موضوعات و مسائل مختلف. گروه موسیقی، عکس، نقاشی، فیلم و یا گروه های مربوط به یادگیری مهارت هایی همچون آشپزی و خیاطی و…

در فیس بوک بوک هر کاربر دارای یک صفحه شخصی میباشد  و میتواند پیغام های شخصی خود را در این صفحه مشاهده کند و علاوه بر این یک صفحه عمومی برای هر کاربر وجود دارد که میتواند مطالب دوستان خود را مشاهده کند.

ضمنا کاربران می توانند برای خود آلبوم عکس بسازند و امکان تماشای عکس های خود را به برخی از افراد بدهند و مثلا کسانی که در لیست دوستانشان نیستند، نمی توانند بدون قرار دادن امکان استفاده، وارد صفحه آنها و تماشای عکس هایشان بشوند.

 

facebook

امکان دیگری که برای کابران این شبکه اجتماعی وجود دارد، این است که می توانند برای افراد و چیزهای مورد علاقه خود، صفحه ای جداگانه طراحی کنند و دیگران را در این صفحات شریک و عضو کنند و پذیرای پیشنهادها و نظرات مختلف آنها باشند.

بنابراین می توان گفت که کاربران فیس بوک به 4 گروه تقسیم می شوند. 1- دوستان 2- دوستان دوستان 3- اعضای هم شبکه 4-  اعضای یک صفحه یا گروهی خاص

از دیگر امکانات این شبکه می توان از بازی های آنلاین مختلف و به روز دنیا، نام برد که کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کند.

 

 

وضعیت شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران

فعالیت فیس بوک در جامعه ما، فراز و نشیب‌های زیادی را به دنبال داشته است. این شبکه اجتماعی تا پیش از سال 1388 از طریق شبکه اینترنت در دسترس ایرانیان در داخل کشور بود ولی بعد از حوادث مربوط به انتخابات، فیلتر شد و مدتی بعد آزاد شد اما در حال حاضر مدت زمان زیادی است که دسترسی به این شبکه در ایران، از طریق فیلتر شکن صورت می گیرد.

به طور کلی باید گفت که فیس بوک ( facebook ) شبکه ای نسبتا محبوب برای ایرانیان و خصوصا جوانان است و کاربران زیادی را در کشور ما به خود اختصاص داده است. به گونه ای که از اقشار مختلف افراد جامعه ایرانی از جمله دانشجویان، استادان، کارمندان و حتی بازاریان، معلمان، دانش اموزان وهنرمندان و بالاخره روزنامه نگاران در ان عضو هستند و از آن استفاده می کنند.

این موضوع در کنار فیلتر بودن فیس بوک در ایران باعث شده آمار دقیقی از تعداد کاربران فیس بوک در ایران وجود نداشته باشد و برآوردهای مختلفی در این مورد به عمل آید.

 

به زودی آموزش عضویت در  فیس بوک و روش کار با فیس بوک نیز برای کاربران وبلاگ آی تی  قرار خواهد گرفت .

 

همچنین مشاهده کنید

google+

گوگل پلاس ( +google )

گوگل+ (Google+‎)  : سرویس شبکهٔ اجتماعی گوگل است. گوگل+ به‌عنوان لایه‌ای که خدمات اجتماعی مختلف ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>