بهینه سازی موتور جستجو ( Search Engine Optimization (SEO)) که در فارسی به آن بهینه سازی سایت یا سئو گفته میشود، شامل فعالیت هایی است که برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود.
به طور کلی سایت هایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآورند. برای مدیران سایت یکی از عوامل مهم بدست آوردن کاربران جدید، از طریق موتورهای جستجو و به طور ویژه گوگل می باشد.
شرکت ساناتک با بهره گیری از دانش طراحی وب مطابق با آخرین استاندارد های W3C و استانداردهای موتورهای جستجو، و انتخاب کلمات کلیدی مناسب، سایت را بهینه سازی نموده و آن را به پربازدیدترین سایت های حوزه کاری و فعالیت مورد نظر تبدیل می کند.
بهینه سازی سایت با روش اصولی White Hand یک فعالیت کاملا تخصصی و مستمر می باشد.
مراحل بهینه سازی سایت
برای سئوی سایت باید بیش از 200 اقدام صورت گیرد. بعضی از این اقدامات باید همزمان با هم انجام شود و بعضی دیگر باید به ترتیب و بعد از تمام شدن اقدام قبلی روی سایت انجام گیرد. ولی به طور کلی می توان فرآیند بهینه سازی سایت را به 3 قسمت تقسیم کرد:
بهینه سازی کدها و ساختار سایت
آن چیزی که کاربر نهایی از سایت می بیند در واقع کدهای HTML و CSS و Javascript و به اصطلاح کد سمت کلاینت (Client Side) است. این کد از بخش هایی به اسم تگ ایجاد شده . تگ ها در واقع آجرهای ساختمانی هستند که کنار هم گذاشتن آنها باعث تولید ساختمان سایت می شود! یک سایت برای اینکه در رتبه های بالای جستجو قرار بگیرد باید دارای ساختار کد نویسی استاندارد و مورد تائید موتورهای جستجو باشد. یعنی همه کدهای نوشته شده سمت کلاینت به شکل استاندارد و صحیح نوشته شوند و از تگهای مهم سئو مثل Title , H1, H2 در هر صفحه به دقت استفاده نمود. بعضی تگ ها هم هستند که کاربر آنها را مستقیم روی صفحه نمی بیند و به اصطلاح متاتگ (Meta Tag) نام دارند که بعضی متاتگ ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند و باید به نحو صحیح در صفحات از آنها استفاده نمود.
ممکن است یک سایت ظاهری جذاب و مورد پسند کاربر داشته باشد ولی استانداردهای یک سایت بهینه از نظر گوگل را نداشته باشد. همچنین باید برای سئوی سایت سرعت بارگزاری یا لود صفحات را افزایش داد و سایت را سبک طراحی کرد و از تکنیک های کشینگ برای بارگزاری تصاویر و فایل های استایل خارجی استفاده نمود.
بهینه سازی محتوای سایت
هیچ سایتی سئو نمی شود مگر اینکه از نظر کمی و کیفی دارای محتوای مناسب باشد. محتوا طلاست! این جمله معروفی است که همه طراحان وب و افراد درگیر در بهینه سازی و سئو به آن اذعان دارند. محتوا چیست؟؟ منظور از محتوا متن، تصویر، فایلهای مدیا (صوتی و ویدئو) می باشد. باید در تهیه محتوا روی کلمات کلیدی تمرکز کرد و در هر زمینه ای ابتدا همه کیوردهای مربوط به آن زمینه را از طریق موتورهای جستجو پیدا کرد و بعد با توجه به آنها به دنبال تولید محتوا رفت.
همچنین باید محتوای تولید شده را به شکل مناسب و منظم همراه با دسته بندی در صفحات مختلف سایت قرار داد. تمام صفحات باید دارای متن مناسب و تصویر باشد. همچنین در بارگزاری تصویر باید خصوصیات مهم مثل متن جایگزین ALT را وارد کرد و دقت نمود که تصاویر حالت ریسپانسیو سایت را بهم نزند.
باید در صفحات از متاتگ های مهم مثل دیکریپشن و کیورد و متاتگ های شبکه های اجتماعی مثل پلاس و توئیتر استفاده کرد.
بهینه سازی شبکه های اجتماعی Social Media Optimization
منظور از شبکه های اجتماعی سایت های فیسبوک، گوگل پلاس، توئیتر، لینکداین و … است. امروزه در فرآیند بهینه سازی سایت فعالیت در شبکه های اجتماعی حائز اهمیت است. هر سایتی باید در شبکه های اجتماعی مهم دارای صفحه اختصاصی باشد. اطلاعات سایت از قبیل لینک سایت و موضوع فعالیت و اطلاعات تماس باید در صفحه اختصاصی قید شود و تلاش شود تا تعداد بیشتری فالوور و لایک و کانکشن برای صفحه ایجاد کرد. باید در صفحه شبکه های اجتماعی محتوای سایت شامل متن، تصویر، فیلم، موشن گرافیک، اینفوگراف و … را به شکل مناسب اشتراک گذاری کرد. فعالیت در شبکه های اجتماعی باید منظم، مستمر و طولانی مدت باشد.