در ابتدا با توجه به اینکه اولین آموزش ما درباره دریافت درگاه پرداخت آنلاین (VPOS) و تجارت الکترونیک هست،تعریف درگاه پرداخت اینترنتی را خدمت شما ارائه می دهیم.
درگاه پرداخت اینترنتی(VPOS): پرداخت اینترنتی یعنی انتقال وجه از کارت بانکی خریدار یا دریافت کننده خدمات به حساب فروشنده یا ارائه دهنده خدمات در محیط اینترنت در قبال کالا یا خدمات الکترونیکی
حال برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت قدم های زیر را بر میداریم:
الف)آماده کردن مدارک لازم برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین که برای مشتریان حقوقی عبارتند از:
۱-کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا
۲-نداشتن مطالبات معوق و چک برگشتی در سیستم بانکی کشور
۳-کپی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت-روزنامه رسمی
۴-کپی اساسنامه شرکت
۵-دارا بودن آدرس اینترنتی (دامنه) با پسوندهای مجاز نظیر
.com , .org , .net , .biz , .ir (All .ir SubDomain like .co.ir or .ac.ir and …)
و همچنین برای مشترین حقیقی عبارتند از:
۱-اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک سایت
۲-نداشتن مطالبات معوق و چک برگشتی در سیستم بانکی کشور
۳-دارا بودن اسناد تملیکی و استیجاری مرتبط با محل فعالیت
۴-امکان ارائه مجوزهای رسمی از مراجع ذیصلاح جهت کسب و کار اینترنتی
۵-دارا بودن آدرس اینترنتی (دامنه) با پسوندهای مجاز نظیر
.com , .org , .net , .biz , .ir (All .ir SubDomain like .co.ir or .ac.ir and …)
نکته:بدیهی است به شرکت ها و سازمان ها و.. مشتریان حقوقی و به اشخاص ، مشتریان حقیقی اطلاق می شود
ب)پر کردن فرم درخواست درگاه پرداخت اینترنتی:
در مرحله دوم مشتری باید فرم درخواست درگاه پرداخت اینترنتی را پر کند که این فرم برای مشتریان حقیقی وحقوقی متفاوت است.برای ورود به فرم و پر کردن آن در سایت به پرداخت ، مشتریان حقوقی و حقیقی روی لینک مربوط به خود کلیک کنند
مشتریان حقیقی
مشتریان حقوقی
پس از انتخاب روش اقدام برای دریافت درگاه ، فرم را به صورت زیر پر میکنید
در ابتدا شماره حساب خود در بانک ملت را وارد کنید و پس از ورود به فرم نوع حساب و اطلاعات بانکی خود را وارد نمایید
اطلاعات مربوط به آدرس سایت خود و آی پی فروشگاه اینترنتی خود را وارد نمایید(برای به دست آوردن آی پی راه های متفاوتی وجود داره که بهترین راه تیکت زدن و پرسیدن اون آی پی از مسئول سرورتون که هاست ازش خریدین ، هستش)دقت داشته باشین آی پی بسیار مهم هست و برای اتصال درگاه به سایت شما نقش اساسی دارد پس آی پی درست را وارد نمایید.(مشتریان حقوقی در این مرحله شماره ثبت را نیز وارد می کنند)
پس از پر کردن فرم و اطلاعات شخصی گزینه ی Enamad را در صورتی که دارید بر روی بله و در غیر این صورت بر روی خیر قرار دهید
نکته:دریافت نماد اعتماد الکترونیک اخیرا اجباری شده است و به همین دلیل در صورتی که این نماد را از وزارت صنعت و معدن و تجارت دریافت نکرده اید،باید حتما این نماد را هر چه زودتر دریافت کنید
در مرحله آخر اطلاعات مربوط به زبان برنامه نویسی سایت و طراح سایت را در اختیار بانک قرار دهید(می توانید اطلاعات خود را وارد نمایید)
ج) پس از تایید و ارسال فرم یک پرینت از فرم گرفته و همراه با مدارک به بانک محل حساب خود ببرید و بانک موظف است پس از احراز هویت شما و مدارکتان ، آنها را برای ارائه به مراجع بالاتر آماده و ارسال کند.
شما میتوانید با استفاده از کد پیگیری که پس از ارسال فرم دریافت میکنید ، روند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را دنبال کنید.
نکته1:در صورت داشتن معوقات بانکی و یا چک برگشتی در سیستم بانکی کشور ، درخواست شما از سوی بانک تایید نخواهد شد
نکته 2 :در صورت داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ، کپی مدارک مربوط به بانک ارائه شود
مراحل پیگیری عبارتند از:
۱-دریافت قرارداد مربوطه از طریق پست الکترونیکی معرفی شده(در صورت تایید مدارک از سوی مراجه ذی صلاح در بانک)
۲-امضاء و ارسال قرارداد توسط متقاضی (به نشانی پستی مندرج در قرارداد)
۳-دریافت میتندات فنی مورد نیاز از طریق پست الکترونیکی
۴-انجام تست اولیه توسط بانک
۵-راه اندازی نهایی درگاه پرداخت اینترنتی
نکات مهم و کاربردی:
۱-زمان واریز وجوه به حساب(تسویه حساب با پذیرندگان) به صورت یک بار در روز است
۲-نحوه اطلاع از روند درخواست درگاه پرداخت اینترنتی را با وارد کردن کد پیگیری در سایت و از قسمت پیگیری درخواست درگاه پرداخت اینترنتی می توانید پیگیری نمایید.البته در هر یک از مراحل اطلاع رسانی لازم از طریق پیامک به تلفن همراه ثبت شده در فرم انجام می شود.
۳-مدت زمان راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی بسته به همکاری متقاضی با بانک بین ۳ تا ۶ روز می باشد.
۵-میزان آی پی قابل معرفی نا محدود می باشد(درگاه برای قسمت ها و سایت های مختلف قابل فعالسازی است) و مبالغ پرداختی توسط درگاه پرداخت آنلاین نیز بسته به سیاست بانک صادر کننده کارت متفاوت می باشد
۶-امکان پرداخت به وسیله درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت برای همه کارت های بانکی عضو شبکه شتاب برقرار می باشد
۷-امکان اصلاح مشخصات متقاضی از قبیل شماره حساب ،نشانی آی پی و.. از طریق هماهنگی با شرکت به پرداخت ملت وجود دارد
۸-میزان کارمزد برای این خدمت صفر می باشد و برای متقاضی هزینه ای در بر ندارد